Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Tuesday, November 11, 2008

“SAJAK KEMATIAN” MENGEMPARKAN !!!

Beberapa hari lepas berita mengenai penayangan VCD bertajuk SAJAK KEMATIAN telah disiarkan dalam belutin utama.

VCD yang antara lainnya menunjukkan bagaimana peroses pengkembumian jenazah dan juga bayangan azab kubur. Pada saya tidak ada fakta yang salah dalam VCD tersebut.
Gambaran azab kubur itu pun memang satu gambaran yang benar akan berlaku bagi mereka yang mengabaikan ibdahnya di dunia ini.

Katanya adalah ibu bapa yang membantah penayangan ini terutamanya kepada pelajar tahap satu di sekolah rendah. Entah berapa orang yang membantah tidak pula disebutkan jumlahnya.

Kemudain beberapa seorang pakar dalam bidang psikologi telah dipanggil membuat kenyataan. Ia terus melahirkan rasa negatifnya terhadap penayangan VCD tersebut kerana keaedah tidak sesesuai, menakutkan dan entah apa lagi.

Yang penulis terkilan ialah sikap TV 3 yang memanggil orang yang tidak bertudung lansung (tidak menutup aurat ) bercakap dengan perkara yang ada hubung kait dengan soal agama, soal akidah , alam akhirat , azab kubur dan seumpamanya.

Ramai lagi pakar psikologi di Malaysia ini yang bukan saja tahu tentang psikologi tapi juga faham agama dan beramal dengan agama (Islam).

Memang perkara ini ada kaitan dengan psikoogi kanak-kanak tapi ia tidak terhenti di situ sahaja. Samalah seperti dalam hal menggunakan rotan untuk mendidik. Jika ikut pendekatan psikolgi memang tidak digalakkan menggunakan rotan. Tapi lihatlah apa yang jadi sekarang bila tidak boleh guna rotan. Akhlak pelajar, disiplin pelajar , masalah sosial dan bermacam lagi. Sebab kita tidak letakkan Islam di hadapan. Bergantung kepada psikologi barat semata-mata.

Dalam buletin utama malam tadi Datuk Hishamudin telah membuat kenyataan membantah penayangan VCD tersebut. Bukan itu saja diarahkan buat siasatan ,termasuklah mengesan pembuatnya.

Penulis hairan kenapa VCD yang ternayata ada unsur menyedarkan dan menginsafkan penganut Agama Islam ini seolah-olah hendak diperang habis-habisan.

Kenapa VCD lucah , majalah berunsur lucah dan yang seumpama tidak diperangi habis-habisan. Tempat hiburan seperti video game, snooker centre masih terdedah kepada pelajar sekolah. Ini kena diambil tindakan tegas bukan sekadar melepaskan batuk ditangga.

Menteri-menteri yang ada jangan bertindak emosi, kajilah dahulu sebelum bertindak .

Yang paling penting ISLAM mestilah diletakkan di hadapan.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP