Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Wednesday, November 12, 2008

PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM (PASTI) TAWAR PENDIDIKAN PRA-SEKOLAH BERLANDASKAN ISLAM

Bulan ini merupakan bulan akhir sesi persekolahan di Malaysia.
Sekarang ini juga musim pusat-pusat pendidikan pra-sekolah mengadakan hari penyampaian sijil atau Ihtifal.

Di Malaysia terdapat beberapa Institusi pendidikan pra- sekolah yang diantarnya dikendalikan oleh KEMAS, JABATAN PERPADUAN, MAJLIS AGAMA, PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) , ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA (ABIM), JEMAAH ISLAH MALAYSIA (JIM),juga lain-lain bandan bukan kerjaan (NG0) dan pihak swasta.

Tijauan dan juga sembang-sembang masyarakat menunjukkan di antara instituisi-instituisi pra-sekolah di atas yang menggunakan pendekatan pendidikan yang Islamik ialah yang dikendalikan oleh PAS, ABIM ,JIM dan juga Tadika di bawah Majlis agama dan sebahagian Tadika Swasta.

Yang paling tidak Islamik katanya ialah TADIKA KEMAS yang dikendalikan oleh guru-guru kemas yang ditaja oleh kerajaan yang guru-gurunya terdiri dari pendokong UMNO dan BN.Ramai yang merungut jika hantar ke TADIKA KEMAS yang pandainya ”menari dan menyanyi.”

Tinjauan menunjukkan orang menghantar anak ke TADIKA kemas kerana dua sebab utama. Pertama memang mereka penyokong dan pendokong UMNO yang ”totok” dan kedua kerana bayarannya murah. Apa tidaknya sebab dapat subsidi kerajaan (duit tu datang dari kita semualah melalui bermacam cukai yang kita kena bayar).

PASTI yang dikendalikan oleh PAS dibawah sayap Pemuda, TASKI dibawah ABIM dan TADIKA ISLAM di bawah JIM rata-rata mendapat pujian ramai dalam konteks mendidik anak-anak kearah penghayatan Islam.

Sewajarnya lah seluruh ahli PAS dan Penyokng PAS memberikan sokongan yang sepenuhnya kepada perkembangan PASTI yang tidak mendapat bantuan dari kerajaan malahan ditekan, ditohmah sejak dari zaman Mahadir lagi.

Kita kecewa dan kesal kenapa UMNO dan BN masih tidak mahu kembali kepada pendidikan yang berlandaskan Islam untuk menentukan kemurnian akhlah anak muda kita di masa hadapan . Tidak guna bangunan Tadika yang cantik, gaji guru yang lumayan tetapi tidak dapat melahirkan pelajar yang berakhlak dan memahami perkara yang pokok dalam Islam.

Kerajaan BN dan pemimpin UMNO kena sedar ramai ahli UMNO (yang tidak fanatik melulu) menghantar anak-anak mereka ke PASTI atau TASKI kerana mereka mahukan anak mereka faham dan mengamalkan perkara yang asas dalam Islam .Mereka tidak menghantar anak-anak mereka ke Tadika KEMAS walaupun murah kerana tidak yakin dengan sistem pendidikan yang digunakan.

”YANG HAK PASTI AKAN ZAHIR JUGA AKHIRNYA”

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP