Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Sunday, November 30, 2008

MALAM KEBUDAYAAN RAKYAT MALAYSIA MENEMPA SEJARAH


Saya berkesempatan hadir di Malam Kebudayaan Rakyat Malaysia yang dianjurkan oleh Parti Islam SeMalaysia (PAS) Kawasan Jerantut pada 29 Nov.2008 di Kompleks Imam as-Shafie (KIAS) , Temin, Jerantut.

Malam 3 Dalam 1 : Malam Kebudayaan Rakyat M’lysia, Perasian KIAS dan Pelancaran Kempen ”Jom Setai PAS” yang bermula jam 8.30 mlm. berlansung dalam suasana penuh ceria dihadiri oleh ribuan ahli dan penyokong PAS, PR dan masyarakat setempat.

Bagi saya ini adalah satu sejarah dalam negara kita Malaysia kerana majlis ini telah di hadiri oleh 2 tokoh tertinggi agama di negara ini. Yang Amat Berhormat Tuan Guru Dato Nik Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan merangkap Mursyidul Am PAS telah duduk bersama Siva Sri Ramachanda Siva Charia En.Ramu, Penasihat Hindu Sangam Malaysia.
Yang saya kira tidak pernah berlaku sebelum ini di Malaysia setelah merdeka lebih dari 50 tahun,

Turur hadir pada malam itu, Ustaz Ahmad Awang, Naib Presiden PAS (bekas Presiden Persatuan Ulamak Malaysia), Tim.Pengerusi Kelab Penyokong PAS Malaysia, Dato Tuan Ibrahim bin Tuan Man, Persuruhjaya PAS Pahang, YB-YB PAS dan DAP ,N.Balasubramaniam Pengerusi Kelab Penyokong PAS Pahang , Timbalan-Timbalan Perseuruhjaya PAS dan seluruh pimpanan PAS dan PR.

Majlis dimulakan dengan pertunjukan Kebudayaan kaum cina dan India serta dengan nasyid oleh Johan Akademi Nasyid , Sdr.Zaihan.

Yang memeranjatkan penuntun pada malam itu bila N.Balasubramaniam yang belum menganut Islam telah membaca beberapa potong ayat Quran walaupun tidaklah fasih namum boleh difahami. Antara maksud ayat ialah ”Tidak aua utuskan engkau wahai Muhammad melainkan menjadi rahmat kepada sekelian alam”

Dalam Ucapan En.Ramu antara lain beliau menyebut,”Agama dibuat untuk ke Kesejahteraan alam.Kita hendaklah menyangi semua terutama manusia”

Dibawah ini adalah sedutan dan ringkasan ucapan Tuan Guru Nik Aziz pada malam tersebut;



 Beliau menyatakan perasaan terharunya melihat sokongan orang-orang bukan Islam terhadap PAS , yang tidak pernah kita jangka sebelum ini. Inilah hasil kerja-kerja dakwah kita.
 Makksud Ayat al-Quran ”adakah manusia tahu bahawa mereka dahulu tiada kemudia dia dijadikan dari air mani bercampur dengan telur perempuan.”
 Manusia dijadikan dengan keadaan yang istimewa dengan mempunyai Mata, Telinga dan Qalbu.
 Tujuan Manusia dijadikan ialah:
- Buat yang halal tinggakan yang haram
 Sebeum manusia dijadikan .Allah buat bumi dahulu.Jika Allah nak kira belanja (kos) alam yang kita nikmati ini sudah pasti tidak termampu kita membayarnya
 Tidak ada benda yang terjadi dengan sendiri.
 Allah ialah tukang yang menjadikan.Allah mesti ada.Tukang jadi mesti tidak sama dengan benda yang dibuatnya.Begitulah Allah.
 Sebelum kita jadi rakyat negara ini kita terlebih dahulu telah jadi Hamba Allah.Sejak azali lagi. Semasa dalam kedungan Allah yang jaga kita. Ibu kita yang mengandungkan kita tidak mampu memberi oksygen kepada anak dalam kangungannya melainkan Allah.
 Islam adlah titik pertemuan:Islam boleh terima semua ,tidak kira bangsa
 PAS hanyalah wadah.ISLAM adalah hakikatnya

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP