Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Wednesday, November 5, 2008

KEMENANGAN BARACK OBAMA : APA YANG HARUS DIPELAJARI

Obama dilahirkan dari keluarga miskin.Ibunya adalah anak terbiar sejak berumur 2 tahun.
Beliau dibesarkan oleh ibu dan bapa dari golongan kelas pertengahan (middle class) di sebuah apartmen.

Manakala lawannya John McCain orang berada dan kaya.

Antara yang dijanjikan oleh Obama ialah memperbaiki ekonomi golongan pertengahan termasuk pengecualian cukai $1,000, perlindungan dari undang-undang merampas harta sebagai ganti hutang yang tidak terbayar (foreclosure) bagi rumah kediaman dan menwujudkan 5 Juta peluang perkerjaan.

Obama juga berjanji untuk mengadakan Plan Penyelamat untuk Peniaga Kecil. Keluarga
( Small Business Emergency Rescue Plan) Kemudahan yang akan disediakan ialah seperti pinjaman kecemasan untuk perniagaan,insentif dan pengecualian cukai serta pembangan Pentadbiran Perniagaan Kecil dan Khidmat sokongan.

Kemenangannya untuk menduduki Rumah Putih dan bergelar Presiden Amerika ke 44 hasil dari sistem politik yang lebih terbuka di Amerika serta kesedaran rakyat Amerika terutamanya glongan menengah dan bawahan.

Kempen yang terbuka termasuk debat ,membolehkan rakyat menilai kewibawaan dan kemampuan calon-calon yang bertanding.

Berbeza sangat dengan di negara kita yang telah merdeka lebih 50 tahun tapi nyata BN tidak berani bertanding secara padang sama rata (level playing field).Dismping itu penggunaan Jentera Kerajaan , Rasuah dan Penyelewengan masih bermaharaja termasuklah dimusi Pilihan Raya.

Akhirnya rakyat tertipu dengan helah, gaya dan lagak pemimpin BN yang bermewah yang kononnya dengan kemewahan yang ada pada mereka mampu membela rakyat.
Apa yang terjadi adalah disebaliknya wakil-wakil rakyat BN yang kaya terus mengaut untuk dari syarikat yang mereka ada kepentingan . Hidup bermewah-mewah tetapi rakyat miskin tidak terbela.

Sampai bila rakyat akan tertipu begini?

Peranan kita yang agak bermaklumat dan sedarlah untuk menyedarkan mereka yang masih dibuai mimpi dan khayalan !!!

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP