Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Wednesday, August 13, 2008

PELAJAR UiTM BERDEMO MEMANG IKHLAS DAN PRIHATIN ATAU “DIPERALAT PIHAK TERTENTU”


12 Ogos, 08 , satu tarikh yng agak memeranjatkan bila satu bilangan besar pelajar UiTM berhimpun di hadapan Bangunan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.Ada yang mengatakan jmlahnya 5,000 orang .

Seorang Orang kanan UiTM dalam satu kenyataan dalam Buletin Utama pada 12 Ogos mengatakan jumlahnya 10,000 orang .Dia juga menyebut dia tidak mengarahkan pelajar turun berdemo.Kemudian beliau “mengistiharkan” beliau ada puluhan ribu lagi pelajar, puluhan ribu alumni dan berpuluh ribu “parents” kepada pelajar-pelajar. Apakah maksud ucapan itu?



Persoalannya kenapakah pelajar-pelajar UiTM yang jarang didengar keluar berdemo bersungguh-sungguh menentang pandangan MB Selangor itu. Sedangkan Pak Lah sendiri menyebut dia (Tan Sri Khalid ) tiada kuasa. Munkin hanya sebab yang memberi pandangan ini Tan Sri Khalid , MB Selangor dari Pakatan Rakyat.

Selain dari itu ,isu ini bukanlah perkara baru kerana satu masa dulu ini telah dicadangkan pada zaman Tun Mahadir. Malahan mengikut kenyataan Prof.Koo Khye Kim dalan Buletin Utama pada 13 Ogos ini telah dilaksanakan satu masa dulu cuma pada masa itu pelajar-pelajar cina tidak mahu mengambil peluang.

Kita berharap pelajar-pelajar UiTM jangan hanya peka dengan isu ini saja jika mereka benar-benar ikhlas untuk memperjuangakan nasib orang melayu. Dalam soal lain yang membabitkan nasib orang melayu jangan pula “menikus”.

Bagaimana dengan nasib orang melayu yang susah di kampung-kampung disebabkan kenaikan harga minyak.

Pergilah melawat ke kampung-kampung yang masih belum ada bekalan air paip walaupun sudah lebih 50 tahun merdeka.

Bagaimana pula dengan nasib peniaga-peniga kecil melayu yang tertekan disebabkan kemasukan Supermarket ke bandar-banar dan pekan-pekan kecil.

Bagaiaman pula dengan isu ramainya peniaga-peniaga kecil melayu yang terpaksa berharap kepada “along” sebab susah mendapat pinjaman daripada instituisi-institusi kewangan kerajaan.

Bermacam persoalan lagi menanti di hadapan dan menuntut pembelaan. Diharapkan banyak lagi perhimpunan aman bagi memperjuangkan nasib orang melayu dianjurkan oleh pelajar UiTM dimasa akan datang walaupun terpaksa menyanggah kerajaan BN sendiri.
“Katakanlah yang benar walaupun ianya pahit”

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP