Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Tuesday, August 10, 2010

SALAM RAMADHAN

Alhamdulillah jika diizinkan besuk Rabu ,11 Ogos 2010 kita akan berada di hari pertama Bulan Ramadhan 1431 Hijriah. Umat Islam diseluruh dunia akan berada di hari pertama berpuasa Ramadhan tahun ini.


Seluruh umat Islam yang masih dipanjangkan umur harus bersyukur kerana dapat bertemu sekali lagi dengan bulan yang penuh rahmat ini.


Dalam sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari menyebut:

“ Apabila datang bulan Ramadhan, dibuka pintu langit (dalam riwayat yang lain “pintu Syurga”) ditutup pintu nearka dan dibelengu syaitan”

Imam al-Bahaiki pula telah meriwayatkan sebuah hadis dari Jabir katanya: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“ Ramadhan telah datang kepada kamu. Ini adalah bulan yang Allah SWT memenuhkannya dengan keberkatan, menurunkan rahmat padanya, memadamkan kesalahan, memaqbulkan doa, menunggu mereka yang berlumba melakukan kebajikan dan malaikat Allah berbalah mengenai kebajikan kamu. Maka tunjukkanlah kepada Allah kebaikan, kerana orang yang celaka ialah mereka yang tidak mendapat rahmat Allah SWT dalam bulan tersebut.”



Seorang penyair berkata:

“Datanglah bulan Ramadhan sebagai tempat untuk bercucuk tanam seorang hamba bagi menyucikan hatinya dari kerosakan”

“Maka tunaikanlah haknya dan bawakanlah ia sebagai bekalan untuk akhirat”

“Sesiapa yang menanam bijian tetapi ia tidak menyiramnya akan menyesal ketika tiba musim menuai”


Oleh yang demikian, marilah syahabat-syahabat sekalian ,khususnya kita yang berada dalam Haraqah Islamiah ,berazam meningkatkan amal kita dalam bulan Ramadhan tahun ini , Ameen.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP