Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Thursday, May 21, 2009

KENANGAN SYAHDU DI SURABAYA
Rombongan kami ke Surabaya yang diketui Ustaz Rosli Abdul Jabar ,Pengerusi Maahad Tahfiz Darul Fikri (MTDF) telah berlepas dengan pesawai Air Asia pada 27 April yang lalu sehari lebih awal daripada jadual asal disebabkan sedikit masalah teknikal.

Turut serta dalam rombongan ini ialah tiga orang pelajar MTDF dan bapa-bapa mereka yang akan menyambung pelajaran di Pondok Pasentren Langitan di Tuban, Surabaya.

Disebabkan kami pergi awal dari jadual awal asal ,masa yang teruang dimanfaatkan untuk melawat beberapa buah makam pejuang agama di tanah Surubaya diantaranya makam Sunan Giri ,Sunan Ampel dan Sunan Giri Gersik.

Diakhir hari kedua kami di Surabaya rasa penat bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang jauh terubat apabila kami bejaya sampai ke Perkuburan dua orang mujahid adik beradik Ali Ghofran dan Amrozi.

Kampungnya agak jauh dari Bandar atau pekan. Kami telah dibawa oleh Pak Supir (Pemandu) Van yang kami sewa melalui jalan-jalan kecil dicecah-celah kawasan perumahan yang padat.

Namun kami dapat merasakan kampung in agak berbeza dari kampung-kampung yang lain di sekitar dari sudut suasananya. Penduduk-penduduknya nampak lebih Islamik.

Kami bertemu dengan ibu Amrozi yang telah agak lanjut usianya tapi kelihatan masih sihat dan bertenaga. Beliau menceritakan tentang peristiwa yang dilalui oleh kedua anaknya dengan penuh tenang dan tabah. Namun anggota rombongan kami terasa begitu syahdu dan tersentuh.

Kami juga sempat menemui abang nya dan seorang anak saudaranya yang menguruskan sebuah pondok pasentren tidak jauh dari rumah ibu Allahyarham kedua mujahid yang telah pulang menumui Allah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP