Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Wednesday, July 16, 2008

KECEMERLANGAN ANGKATAN TENTERA MALAYSIA (ATM) JANGAN DICEMARI



Kehebatan, kecemerlangan , keterampilan dan keungulan Angkatan Tentetra Malaysia (ATM) tidak didapat dipertikai dari dahulu hinggi kini..Malahan (ATM) turut terbilang di persada dunia dengan penglibatan diperingkat antarabangsa.. Sejarah kecemerlangan ATM telah tersemat dilipatan sejarah sejak dari penglibatan ATM dengan misi pengaman di Congo lagi. Sejak saya dibangku sekolah Allahyarham ayahanda saya seringkali menceritakan kehebatan bebeberpa orang bekas tentera di kampung saya yang terlibat dengan misI pengaman di Congo.

Ini dikuti dengan misi-misi pengaman di bawah panji-panji bangsa-bangsa bersatu yang
mutakhir seperti “Malbatt” di Bosnia, misi di Somalia dan juga di Timur Leste.Syabas kepada ATM yang telah mengharumkan nama Malaysia.

Berbeza pula dengan rekod Pasukan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) yang dahulunya banyak kita dengar tentang kecemerlang tapi akhir-akhir ini telah banyak tercemar.

Dulu kita dengar juga tentang kehebatan semangat anggota polis dalam peritiwa Bukit Kepong umpamanya. Keterampilan Tan Sri Hanif Omar yang merupakan pegawai kanan PDRM yang terawal memliliki Ijazah Undang-Undang. Di zaman beliau juga PDRM meneribkan buku agama bertajuk Manusia dan Islam yang ditulis oleh Dato Dr.Harun Din.

Imej Pasukan Polis mula tercemar secara nyata selepas peristiwa ‘Mata lebam” Datuk Sri Anwar Ibrahim angkara Tan Sri Rahim Noor bekas KPN.. Kemudian daripada itu Anggota elit PDRM didakwa terlibat dalam kes pembunun Aatanthuya. dengan cara yang luarbiasa.

Hingga kini Imej Pasukan Polis Tidak dapat dipulihkan .Walaupun semua anggota polis diarahkan memakai lencana “anti rasuah” mulai beberapa tahun lepas ,masih rampai anggota polis ditankap kerana rasuah.. Baru-baru ini pegawai polis dituduh merogol. Sekarang anggota polis memakai lencana “Integeriti” walapun saya yakin masih ramai yang kurang faham secara mendalam maksud integeriti itu sendiri.

Kita dapat lihat Polis juga dipergunakan oleh Pimpinan Barisan National untuk mengukuhkan kuasa politik mereka. Polis digunakan untuk menyuraikan pehimpunan aman, menangkap penceramah yang berceramah agama dan berceramah politik walaupun di tempat yang dibenarkan disisi undang-undang. Polis yang menguatkuasakan undang-undang dan seapatutnya faham tentang undang –undang bertindak diluar batas undng-undang disebabkan akur kepada arahan orang politik

Baru-baru ini latihan bersamaa ATM dan PDRM diadakan selama 5 hari. Semasa membuat kenyataan dalam Buletin Utama pada 2 julai,08 Ketua Polis Negara, antara lain menyebut tujuan latihan bersama itu ialah untuk menghadapi sebarang ancaman yang makin mencabar akhir-akhr ini seperti demontrasi dan perhimpunan haram. Manakala Panglima ATM pula antara lain menyebut tujuan latihan itu ialah untuk menguji kemampuan berkerjasama antara kedua pasukan .

Persoalannya apakah PDRM telah tidak mampu untuk menyelesaikan kemelut yang ada hasil dari kelamahan kerajaan Barisan Nasional tanpa bantuan ATM..

Ataupun apakah Kerajaan BN telah menganggap keadaan Negara ini telah tidak terkawal dan terpaksa mengarahkan pihak ATM supaya membantu Polis untuk menentukan keadaan Negara terkawal, Walhal sepatunya Tentera hanya digunakan dalam keadaan yang darurat.

Apabila Ahli Parlimen Kubang Kerian YB Salahudin Ayub daripada PAS meminta supaya Isu Latihan Bersama PDRM dan ATM dibahas di Parlimen, ianya ditolak. Apakah latihan bersama ini mendapat kelulusan Kementerian.?.

Saya rasa ramai yang sependapat dengan saya khususnya bekas-bekas tentera yang mengharapkan ATM yang masih berwibawa, dihormati dan masih unggul tidak diperalatkan oleh kerajaan Barisan Nasional untuk membantu dalam mengukuhkan kuasa politik mereka.
.
Jika dahulu ATM (khususnya pasukan Jurutera ) banyak terlibat dengan projek ”Jiwa Murni” , rumah orang miskin di kampong-kampung , membina jambatan gantung membina , surau dan sebagainya. Kenapa ini tidak diperbanyak dan dipererhebatkan..
.
Masih ramai orang-orang kampung yang daif perlu dibantu.. Banyak lagi kampung-kampung yang tidak mempunyai bekalan air paip Mereka menanti-menanti kehadiran sesiapa jua untuk membantu. Keaajaan hanya perlu menyedikan bahan binaan untuk membolehkan Pasukan Tentera melaksanakan projek ini.. Mereka telah mempunyai peralatan yang lengkap dan anggota yang mahir. Bukan setakat membina rumah
membina jambatan dan membuat jalan raya pun boleh. Amat sesuai dilaksanakan masa kini. Apatahlagi dimasa harga bahan binaan melambung tinggi.

Jika semua orang kampung dah ada rumah yang elok, boleh teruskan dengan projek pembinaan sekolah , dewan orang ramai ,surau di kampung-kampung dan sebagainya. Boleh mejimatkan banyak wang kerajaan, Takkanlah Menteri Pertahanan dah tak boleh nak fikir ini semua. Soal menjaga ketenteraman awam padanlah PDRM yang ada. Macam macam unit yang ada, FRU, PGA, UTK. , CID,dll. Katanya terlatih , terhebat di dunia dan macam-macam hebat lagi,tak perlulah minta bantu ATM.

Janganlah hendaknya ATM diheret bersama untuk memastikan kekuasaan politik parti yang memerintah dapat dikekalkan. Kreadibiliti dan integeriti ATM hendaklah dipertahankan. ATM mesti dan “wajib” dibebaskan dari terseret dalam kancah pertaurngan politik yang makin sengit.. BN yang telah hilang punca dalam pertarungan akan menggunakan apa saja yang terfikir dikepala pemimpin mereka walaupun dengan apa cara sekalipun.

Setiap instituisi dalam kerajaan diwujudkan dengan visi dan misi yang tersendiri . Biarlah penghkususan yang telah ditetapkan mempermudahkan perlaksanaan tugas masing-masing . “Profesionalisma teras kejayaan.”

Mazlan bin Mohamed Yasin

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP