Assalamua'aikum,Terima kasih atas kehadiran anda.Semoga setiap perkongsian maklumat didalam blog ini membawa kebaikan kepada kita bersama.

Thursday, July 17, 2008

DEBAT HARI INI MEMBENTUK KERAJAAN ESOK TURUN HARGA MINYAK : Datuk Ahmad Shabery Cheek Tidak Mampu Berhujah


Dedat terbuka agak baru dalam politik di Malaysia. Terkini rakyat Malaysia yang peka dengan isu semasa telah menyaksikan debat yang bertajuk”Hari ini Memerintah Esok Turun Harga Minyak diantara bekas Timbalan Perdana Menteri yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) ,Datuk Seri Anuar Ibrahim. Manakala Kerajaan Malaysia diwakili Menteri Peneragan ,Datuk Ahmad Shabery Cheek. Pengerusi Dewan Bahasa dan Pustaka Datuk Johan Jaaffar menjadi moderator kepada debat tersebut.

Setelah sedekat tidak muncul di kaca TV (kecuali pemaparan peristiwa penahan beliau) ternyata DSAI masih mampu berhujah dengan dengan penuh yakin, tenang,tidak emotional, releven, mantap, berfakta beserta cadangan penyelesain yang logik dan praktikal.

Anuar menekankan dengan kenaikan harga minyak yang mendadak menyebabkan rakyat khusus daripada golongan buruh, petani dan nelayan tertekan. Tidak terkecuali juga kakitangan kerajaan diperingkat bawah.

Beliau menjelaskan dengan fakta bagaimana penyelesaian terhadap kenaikan harga minyak boleh diatasi dengan dana yang besar yang diperolehi oleh kerajaan.
Pengurusan khazanah negara secara berhemah. Mengelakkan dari ketirisan dan pembasmian rasuah.

Penyelesaiannya bukan dengan mengorek keuntungan PETRONAS seperti digembar-gemburkan oleh BN, yang tidak faham-faham atau saja buat tak faham.

DSAI juga mengingatkan kepada audien, diveden lebihan yang diberikan oleh PETRONAS kepada kerajaan sejumlah RM 6 billion.

Beliau juga menyedarkan khalayak dan rakyat kenapa subsidi dilihat begitu negatif dan jijik. Kerana ianya untuk membantu golongan yang susah dan miskin? Walhal subsidi juga diberikan kepada pelabur asing seperti dalam bentuk pembinaan pelabuhan sebagai contoh. Tetapi dipanggil insentif.

Disamping itu kerajaan juga membelanjakan berbilion ringgit untuk menyelamatkan syarikat-syarikat crony (kuncu )tetapi dipanggil bill out.

Datuk Ahmad Shabery Cheek nyata gagal berdebat dengan kenyataan bersifat negatif dan tidak motivated.

Menyorot kembali sejarah kenaikan minyak dizaman lampau untuk lari dari kenyataan (escapism) .

Mengimbas kembali sejarah penubuhan PETRONAS di zaman Tun Razak. Kemudian menghentam Anuar kerana mengadakan demontrasi jalanan dalam Isu Baling.

Apa kena mengenanya dengan tajuk perbahasan. Anuar sendiri tidak menentang penubuhan PETRONAS sebaliknya Anuar turut memberi kredit kepada PETRONAS kerana pengurusan yang cemerlang. Ianya termasuklah usaha PETRONAS memperbanyakkan cari-gali di luar Malaysia.

Shabery memperlihatkan kelemahannya yang paling ketara apabila gagal menjawab soalan wakil Anuar, Zulkefli Sulong.

“Pada tahun 2006 apabila minyak dinaikkan Rm 0.30 kerajaan telah melaksnakan penjimatan 4.3 billion untuk menambahbaik sistem pengangkutan awam. Walaubagaimanapun kerajaan hanya membelanjakan Rm 834.75 juta sahaja, kenapa ini berlaku.”

Shabery lansung tidak menjawab soalan ini. Gagal menjawab soalan beliau disebaliknya menceritakan inflasi di Venazula dan kejayaan kerajaan menurunkan harga beras.

Kegagalan beliau menguasai fakta walaupun berada dalam kerajaan membuktikan kelemahanya sebagai menteri penerangan.

Tidak mengusai medan perdebatan, hujah yang longar , tidak relevan, menyerang peribadi, keluar tajuk , mengelak dari kenyataan dan tidak konsisten dalam hujah , nyata menunjukkan beliau bukan saingan Anuar.

Perdana Menteri Malaysia , Pak Lah Badawi dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak yang tidak berani berhadapan dengan Anuar telah melepaskan ”ayam sabung” yang nyata tidak mampu ke gelangang terbuka.

Apabila wakil mereka gagal dalam menyampaikan hujah mewakili kerajaan sepatunya PM kenalah mengarahkan Shabery meninggalkan kerusinya kerana itulah janji dan cabaan Shabery.

Jika Shabery memang ikhlas dan gentleman walaunpun PM tidak mengarahkan beliau turun , pandai-pandailah turun sendiri kerana beliau gagal dalam debat HARI INI MEMBENTUK KERAJAAN ESOK TURUN HARGA MINYAK.

Selagi BN memerintah harga minyak tidak akan turun Shabery sila turun!!!

ibnu yasin

15 Rejab 1429

1 comments:

Anonymous Saturday, 19 July, 2008  

shabery bodoh macam lembu....

Post a Comment

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008Admin Mazlan YasinTerima kasih atas kehadiran anda....

Back to TOP